Milujete geniálního fyzika Dr. Sheldona Coopra z Velkého Třesku? Jeho typické klepání „Penny, Penny, Penny“, dozajista umí pobavit. A co si myslíte o „Kůstce“, známé to antropoložce Dr. Temperance Brennanové ze seriálu Sběratelé kostí? Jsou to velmi zvláštní osobnosti. Najít si k nim cestu je velmi složité, přesto lidé na celém světě tyto postavy zbožňují. A vidíte, oba hrdiny v seriálu postihl tentýž problém – Aspergerův syndrom. Mnoho lidí Aspergera zaměňuje s autismem, ale to je chyba, Asperger sice mezi poruchy autistického spektra patří, ale…
Obsah článku
O Aspergeru
Aspergerův syndrom sice patří do skupiny poruch, které se řadí do autistického spektra, ale rozhodně se nejedná o autismus. Tento syndrom má totiž svá vlastní specifika a problémy, které mohou být stejně závažné a zároveň odlišné od ostatních poruch autistického spektra. Jedná se tedy o poruchu osobnosti, jenž je charakteristická tím, že daný člověk má obvykle problémy s navazováním vztahů s druhými lidmi. Dále takovýto člověk nerozumí základním pravidlům sociální interakce, což představuje problém, kdy neumí dát druhým lidem (vhodně) najevo, jestli je konverzace zajímá anebo ne. Také neví, kdy mají naslouchat a kdy hovořit. Lidé s AS nechápou mimoslovní komunikaci, neužívají příliš mimiku ani gesta a špatně se vyrovnávají s příchodem náhlých a nečekaných změn. Mnoho lidí s Aspergerem má nutkavou potřebu vykonávat různé rituály. Sociální dovednosti jsou pro něj pěkným oříškem. Asperger mají více kluci, než holčičky (poměr 8:1). Každoročně se u nás narodí okolo 200 dětí s tímto syndromem. V současnosti rozlišujeme dva stupně tohoto onemocnění:
- Nízko funkční Aspergerův syndrom
- Vysoko funkční Aspergerův syndrom
Příznaky Aspergerova syndromu
Děti (lidé) s nízko funkční variantou mají těžké velmi problémové chování, které je pouze minimálně ovlivnitelné. Děti s takovýmto stupněm AS se neobejdou bez rituálů, opakují se a mají velmi nízké frustrační schopnosti. Ve vztahu k jiným lidem buď kontakt navazují zcela bezhlavě a bez ohledu na situaci anebo naopak veškerý kontakt zarputile odmítají. Omezeny mají dále rovněž i poznávací schopnosti, trpí často hyperaktivitou a poruchou pozornosti. Tyto děti bohužel nejsou schopny žádného sociálního přiměřeného chování, ani recipročních projevů. Vysoce funkční AS jsou obvykle velice inteligentní děti s velmi vyhraněnými zájmy, ale dokážou se věnovat i jiným činnostem. Jejich emocionální reakce se od jiných tolik neliší. Všeobecně se jeví poněkud nezralí a naivní.
Pro děti a někdy i dospělé s AS je někdy složité rozlišit, co je přijatelné a co už nikoliv. Nerozumí gestům a uniká jim smysl společenských formalit. Nesnáší neplánované změny, jsou perfekcionisté, často odmítají novou aktivitu, protože se bojí, že jí nezvládnou dokonale a jelikož jsou extrémně kritičtí (k sobě i k ostatním). Děti s AS často bojují se psaním, čtením anebo matematikou, mají problém udržet oční kontakt a trápí je přecitlivělost na určité podněty (hlasité zvuky, ostré světlo apod.). Nerozumí a neví, jak reagovat na kritiku, kompliment či gratulaci. A protože je to frustruje, buď se stahují do sebe anebo vybuchují a jsou naopak agresivní. Typické pro lidi s Aspergerovým syndromem ale také je: čestnost, respektování pravidel, spolehlivost, důslednost a smysl pro detail.
Diagnostika Aspergerova syndromu
Není tomu ještě tak dávno a diagnostikování tohoto syndromu bylo spíš výjimečné, protože odborníci neměli dostatek informací. Naštěstí dnes je tomu již jinak a AS je u většiny dětí rozpoznán už po třetím roce života (max. do 9 roku života). Příčina vzniku není známá, samozřejmě vliv tu má i dědičnost.
Léčba AS
Lidé s Aspergerem jsou schopni fungovat v každodenním životě, jen potřebují speciální přístup, ohledy a včasnou diagnostiku. Čím dříve, tím lépe. Při správném vedení se celá řada problémů zlepší anebo dokonce zcela upraví, což je pro dítě ohromná úleva. Pozor, bohužel Aspergerův syndrom nelze zcela vyléčit. Některé příznaky můžete ovlivnit farmaky (úzkost, deprese apod.), jiné psychoterapií a další naukou správného chování. Učte své dítě samostatnosti, neustále jej chvalte a povzbuzujte. Neváhejte o tomto onemocnění vašeho dítěte informovat i jeho učitele a všechny další osoby, které s ním pracují.