Pokud se právě rozhodujete, že začnete jezdit na kole pro zdraví nebo jen pro radost z pohybu, přinášíme vám malý přehled kol, která se na tyto účely nejlépe hodí.

Pro rekreační ježdění v přírodě jsou nejlépe využitelná trekingová kola, která jsou rychlá na asfaltu, ale zároveň zvládnou i jízdu po nezpevněných cestách a lehkým terénem. Do města se pak hodí městská kola, která jsou uzpůsobena pro pohodlnou jízdu v prostředí města.

Krosová kola

Krosové kolo

Krosové kolo

Krosová kola mají stejně jako silniční kola ráfky o průměru 28“, které zaručují pohodlnou a svižnou jízdu po asfaltu s dobrou setrvačností, širší pláště se vzorkem jim zase umožní překonávat nezpevněné cesty a lehčí terén.

Kola nejsou tak robustní, jako horské bicykly, díky čemuž jsou na pevných površích lehčí a živější. Také posed je na trekových kolech vzpřímenější a pohodlnější, nežli na kolech silničních či horských.

Krosová kola bývají pro větší jízdní pohodlí a efektivnější jízdu v lehkém terénu vybavena přední odpruženou vidlicí se zdvihem kolem 80 mm.

Kola této kategorie mají většinou tři převodníky vepředu a sedm až osm vzadu, takže pohodlně zvládají jízdu ve výškově členitém terénu.

Trekingová kola

Trekingová kola, která jsou také někdy označována jako treková kola, jsou konstrukčně shodná s koly krosovými, ale již z výroby bývají osazena příslušenstvím pro cykloturistiku a i vícedenní „treky“ na kole.  Mívají blatníky, světla, nosiče na cyklobrašny a podobně.

Městská kola

Jak již bylo řečeno, tato kategorie kol je přizpůsobena pohybu v městském prostředí i tomu, že jsou často používána pro jízdu do zaměstnání, takže na nich majitel potřebuje jet v civilním necyklistickém oblečení. Proto bývají vybavena blatníky a chráničem řetězu proti zašpinění jezdce.

Kolo do města

Kolo do města

Jejich geometrie umožňuje velmi vzpřímený a pohodlný posed. Výjimečné nejsou ani odpružené sedlovky a široká a bohatě polstrovaná sedla, díky nimž si na takovém kole budete sedět pohodlně jako v křesílku.

Kola jsou také často osazena nosiči, nebo se k nim snadno doplnit. Modely městských kol pro dámy jsou pak vybaveny takzvanými sukňovými rámy, s nimiž lze pohodlně nasedat a sesedat i v sukni, a to díky absenci horní rámové trubky.

Městská kola mají také obvykle jen tři převody, které ve městě bohatě stačí a zároveň šetří jednak na hmotnosti, a pak také na ceně bicyklu.