Měla jsem to štěstí s panem doktorem Rajko Dolečkem před lety nějakou dobu pracovat. Dnes jde sice již o devadesátiletého pána, o němž kolují hotové legendy, ale je to právě on, kdo se u nás významně zasadil za zdravou stravu, dietologii a popularizoval i endokrinologii a diabetologii. O tom všem vydal na 200 publikací. Kromě toho všeho je i autorem mléčné diety, byť se k ní přímo nehlásí.

Mléčná dieta Rajka Dolečka

Mléčná dieta je ideální pro všechny milovníky mléčných výrobků. Jídelníček se vyznačuje tím, že jeho kalorická hodnota je velice nízká, což přináší úskalí v podobě hladu a slabosti. Jde vážně o poměrně drastickou dietu, která není určena všem a rozhodně by měla probíhat pod odborným dohledem. Držet by se měla maximálně 8-16 dní a souvisí s ní i důležitá psychická “průprava”. Původně byla určena pro morbidně obézní, ale díky své účinnosti se dostala mezi lidi, kteří ji drží poměrně nekontrolovaně, což odborníky celkem zvedá ze židle. No jo, když ale s touto dietou zvládnete během tak krátké doby zhubnout až 8 kilogramů při konzumaci tak oblíbených mléčných výrobků, no, kdo by to nebral…

Mléčná dieta Rajka Dolečka

Mléčná dieta rozhodně nepatří k těm léčebným. Jde o drastickou dietu, kterou byste v průběhu jednoho roku neměli opakovat. Jde totiž o jednostrannou dietu. Lidé se po celou tu dobu ládují pouze mléčnými výrobky, a to v poměrně častých intervalech. Jíst byste měli každé 3 hodiny, a to optimálně v hodinách 7, 10, 13, 16 a 19 hodin. Důležitou součástí je i pitný režim.

Jídelníček mléčné diety

Dieta je rozdělena do 3 režimů – 8, 13 nebo 16 denních. Samotný jídelníček je pak rovněž pevně stanoven. Pokud jste si mysleli, že se skládá pouze z mléka, jogurtů, tvarohu a sýrů, překvapím vás, její součástí je i maso a zelenina.

  1. den se skládá z 5 dávek mléka v množství 250 ml
  2. den se jí bílý tučný jogurt, 150 gramů tvarohu, 150 gramů vařeného libového masa, 250 gramů tvarohu a v sedm večer si nakonec dáte 2 vejce spolu s čajem.
  3. den začněte 100 gramy ovoce, na svačinu si pak dejte 100 gramů zeleniny, na oběd 100 gramů libové vysoko procentní šunky, 250 ml mléka a večer pak 150 gramů vařeného masa.
  4. den se jí bílý jogurt, 250 ml mléka, 100 gramů zeleniny, 100 gramů zeleniny, 100 gramů dušené šunky.
  5. den 100 gramů listové zeleniny a 2 vejce, 100 gramů ovoce, 100 gramů tvarohu, 100 gramů ovoce a večer pak 100 gramů zeleniny spolu s 250 ml kysaného mléka.
  6. den se jí 100
  7. den 2 vejce, 100 gramů ovoce, 100 gram tvarohu, 100 gramů vařeného masa, 250 ml mléka.
  8. den 200 gramů ovoce, 200 gramů zeleniny, 200 gramů ovoce, 200 gramů zeleniny a 200 gramů ovoce
  9. den 250 mléka, 250 mléka, 250 mléka, 250 ml mléka, 250 ml mléka.
  10. den bílý tučný jogurt, 150 gramů tvarohu, 100 gramů šunky, 250 ml mléka, 150 gramů vařeného masa
  11. den 100 gramů ovoce, 100 gramů zeleniny, 100 gramů šunky, 250 ml mléka, 150 gramů vařeného masa
  12. den bílý jogurt, 250 ml mléka, 100 gramů zeleniny, 100 gramů zeleniny, 100 gramů šunky a čaj.
  13. den 100 gramů zeleniny a 2 vejce, 100 gramů ovoce, 100 gramů tvarohu, 100 gramů ovoce, 100 gramů zeleniny a 250 ml kysaného mléka.

Pozor! Dieta není vhodná pro lidi s nesnášenlivostí laktózy, mléčných bílkovin a vhodná není ani pro celiaky.