Bílkoviny jsou velmi důležité při stavbě svalové hmoty, pokud tedy posilujeme tak by jsme jich měli příjmat dostatek, aby se měli z čeho tvořit nové svaly. V článku najdete přehledně ve kterých potravinách najdete nejvíce bílkovin.

Co jsou to bílkoviny ?

Bílkoviny jsou ražena mezi základní živiny (patří sem ještě sacharidy a tuky). Bílkoviny v našem organismu slouží především k výstavbě nových tkání a svalů. Díky bílkovinám se však tvoří v našem těle i různé hormony a bílkoviny také pozitivně oblivňují naší imunitu (přečtěte si článek o tom jak posílit imunitu). Bílkoviny se dále rozkládají na amynokyseliny, což je základní stavební jednotka našich svalů. Údává se, že 1 gram bíllkoviny obsahuje 4 kcal.

Kolik bílkovin pokud posilujeme ?

Lidé, kteří pravidelně posilují a chtějí nabrat svalovou hmotu, musí jíst dostatek bílkovin, aby měly jejich nové svaly z čeho růst. Lidé, kteří posilují by na každé kilo své váhy měli příjmout asi 1,5 gramu blíkovin. Pokud tedy vážíte 80 kg tak by jste měli příjmat každý den 120 gramů bílkovin (80×1,5 = 120 g). Naopak lidé, kteří se posilování nevěnují by měly příjmat zhruba 0,8 gramu bílkoviny na 1 kg své hmotnosti.

Bílkoviny v potravinách přehled

Na závěr si uvedeme kvalitní zdroje bílkovin. Podívejte se na seznam potravin ve kterých je dostatek bílkovin:

  • Kuřecí maso
  • Krůtí maso
  • Vepřové maso
  • Hovězí maso
  • Tuňák
  • Sardinky
  • Losos
  • Kravské mléko
  • Tvaroh
  • Vejce
  • Sýr Cottage
  • Syrovátkový protein