A je to zase tady. Pokožka úporně svědí – skoro se to nedá vydržet. Kéž by pomohlo škrábání, ke kterému nepříjemné pocity přímo nabádají. Jenomže je kontraproduktivní. Nepomáhá, a navíc projevy atopie zhoršuje. Dochází k porušení pokožky, uvolnění většího množství zánětlivých látek a výraznějšímu podráždění. A pak se opět aktivují nervová zakončení a dostaví se potřeba dalšího škrábání. Je to jako bludný kruh, ze kterého není úniku. Anebo ano? Stačí dodržovat následující zásady a uleví se vám.

1. Pokožka potřebuje ochladit

Jakmile vás začne svědit kůže, rychle ji zchlaďte – třeba kusem látky namočeným ve studené vodě nebo pytlíkem plným ledu či sáčkem s mraženou zeleninou. Následkem chladu dojde ke znecitlivění nervových zakončení a pocit svědění ustane. Bohužel jen na chvilku – projevy atopie se zanedlouho opět dostaví. Efekt můžete prodloužit tak, že na postižené místo přiložíte obklad.

2. Udržujte si krátké nehty

Když už se budete muset poškrábat, udělejte to tak, abyste na kůži napáchali co nejmenší škody. V tomto směru je naprosto zásadní pravidelná údržba nehtů. Nepodceňujte význam manikúry a stříhejte si nehty tak často, aby nestihly příliš vyrůst. A naučte se technice šetrného škrábání: škrábejte se směrem od dlaně a nikoliv k dlani. Úleva je srovnatelná, podráždění menší. Případně jen na místo svědění přitlačte nehty – mohlo by to stačit.

škrábání kůže

3. V noci vás ochrání rukavice

Kontrolovat škrábání přes den je mnohem jednodušší než v noci. Pokud patříte k atopikům, kteří se ráno budí s rozedřenou kůží, nezbude vám, než uléhat v rukavicích z 100% bavlny (nezpůsobuje podráždění pokožky ani pocení). Efektivnější řešení nekontrolovatelného nočního škrábání zřejmě nevymyslíte.

4. Myslete na něco jiného

Když se dostaví pocit svědění, pokuste se odvést pozornost jiným směrem. Ideální jsou činnosti, které vyžadují intenzivní soustředění – třeba zábavná hra na mobilu, ruční práce apod. Anebo se postavte před zrcadlo a poškrábejte se na opačné straně těla, než kde vás to svědí. Budete se divit, ale většinou to funguje.

5. Mějte vždy po ruce „SOS sprej“

Atopický ekzém utlumíte dodržováním večerní rutiny, jejímž základem je důkladná hydratace kůže a aplikace ochranné vrstvy po koupeli. Ale ani to leckdy nestačí a svědění se přesto dostaví ve velmi intenzivní podobě. Naštěstí existuje skvělý pomocník – SOS sprej z produktové řady Atoderm od Biodermy. Během krátké chvilky vás zbaví svědění a utlumí ho na několik dalších hodin.

SOS sprej

Praktický rozprašovač funguje i dnem vzhůru a umožňuje aplikaci na obličej a méně přístupná místa. Sprej se prodává v kompaktním balení, takže si ho můžete vzít s sebou, aniž by vám vadil. Velmi účinný je také krém na atopickou pokožku ze stejné produktové řady.